To overview
14/06/2016

Inhuldiging van de Kieldrechtsluis door Koning Filip

In de haven van Antwerpen opende Z.M. de Koning van België op 10 juni officieel de Kieldrechtsluis voor de commerciële vaart. In het bijzijn van het Havenbedrijf en de Afdeling Maritieme Toegang gaf Z.M. de Koning van België stipt om 10u20 de druk op de knop en opende zo de sluisdeuren voor het eerste schip Grande Lagos van rederij Grimaldi, symbolisch een bedrijf met vestiging in de Waaslandhaven.

De Kieldrechtsluis verbindt het Deurganckdok, het getijdedok waar containerschepen worden behandeld, en het Waaslandkanaal, de verbinding met de andere dokken in de Waaslandhaven op de linker Scheldeoever in Antwerpen. De sluis werd gebouwd, omdat de Kallosluis te klein geworden was voor de steeds grotere commerciële schepen. Met een breedte van 68 m, een lengte van 500 m en een diepte van 27 m mag de Kieldrechtsluis zich voortaan de grootste ter wereld noemen, op de voet gevolgd door de Berendrechtsluis, hetzelfde type sluis, ook in de haven van Antwerpen, en de nieuwe sluizen in het Panamakanaal, die overigens op 26 juni van dit jaar ook officieel zullen worden geopend.

De bouw van de Kieldrechtsluis startte in 2011 en werd geleid door de THV Waaslandsluis, een samenwerking tussen BAM Contractors, Jan De Nul NV, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken. De sluis is in vele opzichten een superlatief: in totaal werd 5.500.000 m³ grond uitgegraven, 800.000 m³ beton gestort en 55.000 ton wapeningsstaal geplaatst. Nog eens 12.000 ton staal werd in 4 sluisdeuren en 2 basculebruggen verwerkt.