Terug

Antwerpen, Liefkenshoekspoorverbinding

Antwerpen, Liefkenshoekspoorverbinding

De aanleg van de Liefkenshoekspoorverbinding houdt de realisatie in van een directe spoorverbinding tussen Linker- en Rechteroever van de Schelde. De nieuwe spoorverbinding verbindt Linkeroever rechtstreeks met de spoorinfrastructuur op Rechteroever (spoorlijn 11 en vormingsstation Antwerpen-Noord) zonder dat het havengebied moet verlaten worden.

De Liefkenshoekspoortunnel vormt de noodzakelijke uitbreiding van de vervoerscapaciteit, die een belangrijke groei kent door de ingebruikname van het Deurganckdok.

Het consortium Locorail, gevormd door BAM PPP (50%), CFE (25%) en Vinci Concessions (25%), heeft de aanleg van de Liefkenshoekspoorverbinding bij Antwerpen uitgevoerd.

De opdrachtgever was Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet. Het betreft een publiekprivaat-samenwerkingscontract, waarbij Locorail verantwoordelijk was voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud gedurende 38 jaar van de nieuwe spoortunnel.

BAM Contractors werkte mee aan het ontwerp en de bouw van een tweesporige railverbinding met een totale lengte van 16,2 kilometer. Dit traject bestaat uit 4,8 kilometer spoordijk; 4,2 kilometer gesloten en open sleuf; 1,2 kilometer bestaande tunnel (heropening van de reeds aangelegde, maar niet in gebruik genomen Beveren tunnel) en een bijna 6 kilometer dubbel-geboorde tunnel met een binnendiameter van 7,3 meter.

  • Bouwheer
    Infrabel
  • Project manager
    Locobouw
  • Aanvang der werken
    2008
  • Einde der werken
    2013