Terug

Mechelen, Spoorbypass Lijn L25N

Mechelen, Spoorbypass Lijn L25N

De bypass, van 3,2 kilometer lang, omvat in totaal zes bruggen en zal het station van twee extra sporen en perrons voorzien. Daardoor vergroot de treincapaciteit in de omgeving. Het spoor wordt ook wat ‘rechtgetrokken’, zodat treinen er in de toekomst tegen 160 km/u over kunnen in plaats van tegen 100 km/uur. Ze vormt volgens Infrabel zo mee het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet tussen Nederland en Brussel.

De bypass zal ook aansluiten op de lijn Schaarbeek-Mechelen (via de middenberm van de E19) en de Diabolo-spoorverbinding.

  • Ligging
    Station Mechelen
  • Bouwheer
    Tuc Rail
  • Opdrachtgever
    Infrabel
  • Project manager
    THV STAMechelen (BAM Contractors - Jan de Nul - Besix - Franki)
  • Aanvang der werken
    2012
  • Einde der werken
    2018