Terug

Schuman-Josaphat, spoorverbinding lijn 26

Schuman-Josaphat, spoorverbinding lijn 26

De nieuwe spoortunnel Schuman-Josaphat is een van de grootste ondergrondse werken in Brussel. De tunnel is 1.250 meter lang en bevindt zich ongeveer 15 meter onder de grond. Hij vertrekt vanuit het station Brussel-Schuman, loopt onder de Kortenberglaan, het de Jamblinne de Meuxplein en sluit aan op de bestaande spoorlijn onder het Eugène Plaskyplein.

Het is in het kader van het GEN en meer bepaald van het project Watermaal-Schuman-Josaphat dat de treinsporen naar vier sporen worden gebracht tussen Watermaal en Josaphat.

De werken bestonden uit twee loten:

LOT 1 : Uitvoeren van de civieltechnische werken met betrekking tot de doorgang onder de Résidence Palace en de Wetstraat, met inbegrip van de afwerking van de multimodale pool Schuman.

LOT 2 : Realisatie van de civieltechnische werken met betrekking tot de spoorwegtunnel tussen de Archimedesstraat en de verbinding met lijn 26.

  • Vak 1 van lot 2 van de spoortunnel Schuman-Josaphat ligt op het grondgebied van de stad Brussel en van de gemeente Schaarbeek. Dit deel start ter hoogte van de met leem bepleisterde muur die de steunwand vormt voor de ondergrondse parkeergarages van het Berlaymontgebouw in de Archimedesstraat en eindigt ter hoogte van het Jamblinne de Meuxplein, richting Plaskylaan, daar waar vak 2 begint.
  • Vak 2 van de nieuw te bouwen verbinding Schuman-Josafat is het stuk tunnel onder het Jamblinne de Meuxplein, de Eugène Plaskylaan en het huizeneiland Eugène Plaskylaan, Victor Hugostraat en de Emile Maxlaan.
  • Bouwheer
    Beliris, Infrabel nv
  • Project manager
    Leophat (CEI-De Meyer nv, Galère sa, Wayss & Freytag Ingenieurbau AG, Ondernemingen Jan De Nul, Franki Geotechnics)
  • Aanvang der werken
    2008
  • Einde der werken
    2016