Terug

Zaventem, Diabolo

Zaventem, Diabolo

De noordelijke spoorontsluiting van de luchthaven Zaventem had tot doel het marktaandeel van het personenvervoer ‘per spoor’ van en naar de nationale luchthaven Zaventem gevoelig te verhogen en zo de steeds toenemende verkeersdrukte op het wegennet rond de luchthaven in te dijken. Hiertoe dienden bijkomende verbindingen naar de luchthaven te worden voorzien en moest de capaciteit van het station Brussel-Nationaal-Luchthaven worden vergroot.

Dit Design & Build project bestond uit quasi 4 afzonderlijke werven:

  1. Een geboorde tunnel met een lengte van 1.080m onder de taxi-, landings- en startbanen.
  2. De verlenging van het bestaande ondergrondse spoorstation en een verbindingstunnel met de geboorde tunnel langs de kant van de luchthaven.
  3. Een gesloten tunnel van 550m onder de cargo-zone verlengd met nog een gesloten tunnel richting Brussel en een andere richting Antwerpen.
  4. De verbindingswegen (verkeerswisselaar, viaduct en voetgangerstunnel) tussen de E19 en de cargozone van Zaventem.

De werken werden uitgevoerd door de THV Dialink.

  • Opdrachtgever
    Northern Diabolo
  • Studiebureau Stabiliteit
    Technum, Wayss & Freitag
  • Aanvang der werken
    2007
  • Einde der werken
    2012