To overview
11/03/2016

STAMechelen: Spectaculair inrijden van nieuwe spoorbrug over Jubellaan in Mechelen

Het gevaarte werd de afgelopen maanden op de werf ter plaatse geprefabriceerd. Enkele dagen geleden werd de brug met mobiele platformwagens – met tientallen wielen – omhoog getild. Vervolgens werd de spoorbrug naar haar definitieve locatie gereden om centimeter per centimeter op de steunpunten te laten zakken.

Om de brug te kunnen tillen moest een zandbed worden aangelegd over de Jubellaan, met daarop stalen bodemplaten.

De brug is een onderdeel van de tegen 2018 aan te leggen spoorbypass rond het Mechelse spoorstation. De bypass, van 3,2 kilometer lang, omvat in totaal zes bruggen en zal het station van twee extra sporen en perrons voorzien. Daardoor vergroot de treincapaciteit in de omgeving. Het spoor wordt ook wat ‘rechtgetrokken’, zodat treinen er in de toekomst tegen 160 km/u over kunnen in plaats van tegen 100 km/uur. Ze vormt volgens Infrabel zo mee het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet tussen Nederland en Brussel.

De bypass zal ook aansluiten op de lijn Schaarbeek-Mechelen (via de middenberm van de E19) en de Diabolo-spoorverbinding.